Ga in gesprek met Myrthe

Functioneel beheerder, tijdens de Facebook Q&A.

Zij is de verbindende schakel tussen applicatieontwikkeling en gebruikers

'Iedereen in Nederland heeft met de Belastingdienst te maken. Ik kan dus wel zeggen dat ik met mijn werk een dienst aan de samenleving lever. En het mooie is: bij de Belastingdienst wordt ontzettend veel ontwikkeld en geïnnoveerd op het gebied van ICT. Daar zit ik als functioneel beheerder middenin.

Geen dag is hetzelfde

Het leuke van mijn werk is dat geen week, nee, geen dag, hetzelfde is. Het ene moment organiseer ik gebruikerstesten, vervolgens overleg ik over de ontwikkeling van nieuwe applicaties of schrijf ik een query. En het kan altijd gebeuren dat er een incident binnenkomt waarvoor ik al het andere werk uit mijn handen moet laten vallen. Dat laatste kan gelukkig dankzij onze manier van samenwerken: we staan altijd klaar om — als het nodig is — taken van elkaar over te nemen en bij te springen.

Een groep werknemers van de Belastingdienst zitten op banken en werken achter de laptop

Wil je meer weten over de functie functioneel beheerder?

Bekijk de Q&A hier terug!

Ontspannen en open sfeer

Ik werk nauw samen met meerdere bouwteams en de vijf andere functioneel beheerders. Wekelijks bespreken we wat er speelt en wat eraan zit te komen. Heb ik behoefte aan een second opinion, of vind ik het fijn als een collega meegaat naar een extern overleg? Dan regelen we dat. Dit zorgt voor een prettige en ontspannen werksfeer, iets wat de hele organisatie kenmerkt. Eerder werkte ik in de commerciële sector en daar is toch wel meer hiërarchie. Bij de Belastingdienst is de cultuur heel open. Je gaat makkelijk met elkaar in gesprek en ook het management luistert echt naar wat je te zeggen hebt.

Belastingdienst Academie

Twee keer per jaar heb ik een officieel gesprek met mijn manager. Mijn persoonlijke ontwikkeling staat dan centraal. Samen kijken we hoe het gaat en hoe ik mezelf wil ontwikkelen. Horen daar bepaalde opleidingen bij die ik graag wil volgen? Dan hoef ik dat maar aan te geven. De Belastingdienst Academie organiseert allerlei cursussen en webinars en werkt voor opleidingen samen met ROC’s, hogescholen en universiteiten. Zo heb ik het afgelopen jaar mijn BiSL- en ITIL-certificaten behaald.

Volop doorgroeimogelijkheden

Bij de Belastingdienst zijn volop doorgroeimogelijkheden, maar voorlopig zit ik goed op mijn plek. Ik werk dan ook nog geen jaar in deze functie. Hiervoor zat ik bij de Servicedesk, waar ik vooral gebruikersvragen beantwoordde. Op den duur wilde ik graag meer verantwoordelijkheden en uitdagingen, maar wel dat contact met de gebruikers behouden. Nu zit ik perfect tussen de gebruikers en applicatieontwikkeling in. En ik krijg veel vrijheid om zelf mijn werk in te richten. Inhoudelijk, maar ook als het gaat om bijvoorbeeld werktijden. Ik kan zelf kiezen hoe laat ik ’s morgens begin. En wil ik een keer thuiswerken? Ook dat is geen probleem.

Samen successen vieren

Ik vind het mooi dat mijn baan ertoe doet en dat we samen echt impact hebben in de organisatie en Nederland. Laatst nog moest een applicatie met zo’n vijfduizend gebruikers per dag wegens problemen even uit de lucht. Het is dan aan ons om dat zo snel mogelijk op te lossen. Als dat lukt, of als bijvoorbeeld een nieuwe applicatie goed in productie is gegaan, dan staan we daar wel even bij stil. We vinden het belangrijk om successen samen te vieren.’