Hier werkt Marinka, medewerker aangiftebehandeling Douane op Schiphol.

“Is een smartwatch nou een horloge, stappenteller of mobiele telefoon? Je staat er nooit zo bij stil, maar het is wel van groot belang als het wordt ingevoerd in Nederland en invoerheffing moet worden betaald.”

Marinka is met haar collega’s van aangiftebehandeling Douane verantwoordelijk voor de controle op de administratieve afhandeling van aangiften. “Wij controleren en verwerken zendingen waar ‘iets mee is’. Dat kan van alles zijn: een risicovolle lading, ontbrekende documenten of onvolledige aangiften. Het is dan aan ons om te zorgen dat het toch op een goede manier geadministreerd wordt. Dat is soms een hele puzzel.”

“Is een smartwatch nou een horloge, stappenteller of mobiele telefoon?"

"Collega's van fysiek toezicht zijn onze ogen buiten."

Goederenvervoer gaat 24/7 door

Half Nederland

Vanuit Schiphol verwerkt het team van Marinka alle aangiften van de noordelijke helft van Nederland. “Vroeger zaten we verspreid door heel Nederland, nu werken we vanuit locaties op Schiphol en Rotterdam voor het hele land.” En aangiften zijn heel gevarieerd: bedrijven van Groningen tot Utrecht, containers in de Eemshaven, luchtvracht op Schiphol of vrachtwagens uit Duitsland. Maar ook huisdieren die mee gaan op vakantie of racepaarden op weg naar internationale wedstrijden.”
 
“Ik werk veel samen met collega’s van fysiek toezicht. Zij zijn eigenlijk onze ogen buiten. Zij doen de fysieke controle op ladingen, waarna wij het administratieve spoor nalopen. Is alles aangegeven wat er in de container zit? Zijn de juiste certificaten meegestuurd? Heeft de verzender de juiste vergunningen of vrijstellingen? Op basis van die gegevens bepalen wij de juiste belastingen en eventueel BTW of accijns die moeten worden betaald.”

Im- en export gaat 24/7 door. En iedere vertraging kost geld.

Het gaat echt niet alleen maar om spectaculaire ladingen met olifanten slagtanden of drugs…soms is het gewoon een missende of verkeerde goederencode bij een ingevoerde lading.
“In totaal zijn er 99 hoofdstukken met goederencodes voor het invoeren van goederen in de Europese Unie. Van mango’s tot racefietsen. En er komen ook steeds nieuwe producten op de markt, waarbij het niet helemaal duidelijk is welke code daarbij hoort. Vaak komen we daar met collega’s en de indelingsregels wel uit. En als dat nog geen duidelijkheid biedt, zoals bijvoorbeeld toen de eerste smartwatches werden ingevoerd, dan schakelen we onze collega’s van het BTI-team in. Zij geven dan een Bindende Tarief Indelingen af, die wij dan weer kunnen toepassen."

Elke aangifte is er een

Behalve veel verschillende goederen, douanerechten, vergunningen, certificaten en regels, zijn er ook nog allerlei verschillende manieren waarop het administratief verwerkt kan worden. "Wat zijn de afspraken tussen leverancier, expediteur en klant? Wie betaalt welk deel van de vervoerskosten, commissies en heffingen? En welk tarief is hierop van toepassing? En o ja: dan moeten we de verschillende valuta ook nog even omrekenen naar Euro’s volgens de actuele wisselkoers."

Tijd is geld

"Im- en export gaat 24/7 door. En iedere vertraging kost geld. Een lading bloemen kun je bijvoorbeeld niet te lang laten staan..die moet snel worden vrijgegeven. Maar ja: als de aangifte niet klopt, wij informatie moeten inwinnen bij de expediteur of een proces verbaal moeten opmaken bij een overtreding, dan kost dat tijd. En we moeten het goed doen. Een verkeerde goederencode kan zomaar het verschil maken tussen 0% of 14% heffing. Dat scheelt nogal wat."

Word medewerker Douane.

Solliciteer nu!

Eenvoudige aangiften worden eigenlijk allemaal automatisch verwerkt door het aangiftesysteem van . Net als bij de vooraf ingevulde aangifte bij de inkomstenbelasting. "Wij doen het echte speurwerk. Dat vind ik het leukste en dat kan niet op de automatische piloot. Ervaring doet natuurlijk wonderen, maar de wetgeving verandert steeds en dan moet je scherp zijn. Hierbij gaat het niet alleen om de Nederlandse wetgeving, want wij zijn ook de Europese buitengrens. Daarom worden wij ook regelmatig bijgeschoold."

De 24-uurs dienstverlening van de douane betekent ook dat een deel van de afdeling in wisselende diensten werkt. Dat betekent soms dat je ook in het weekend en in de avond moet werken. "Maar daar krijg je dan weer veel vrijheid voor terug door de week. Er is sowieso veel flexibiliteit met parttime werken. Je begrijpt; ik zit hier uitstekend op mijn plek en ben nog lang niet uitgespeurd en geleerd."