'Het feit dat ik ambtenaar ben, en mezelf inzet voor de samenleving, voelt goed.'

Marijke Reijners, behandelaar bij Toeslagen

‘Twee jaar geleden zag ik via een uitzendbureau de vacature van behandelaar bij Toeslagen, die sprak mij direct aan. Ik wil graag iets betekenen voor de samenleving, daarom zag ik werken bij de overheid wel zitten. Daarnaast is behulpzaamheid een karaktereigenschap die goed bij mij past en ik optimaal kan inzetten in dit werk. Iedere dag weer kan ik mensen helpen en dat geeft mij ontzettend veel voldoening. Ik zit hier goed op mijn plek!

Samen ervaring opdoen

Precies toen het coronatijdperk begon, ben ik gestart met mijn opleiding tot behandelfunctionaris. Samen met een aantal collega’s begon ik aan basis wet- en regelgeving. Nadat we dit hadden afgerond zijn we stapje voor stapje meer te weten gekomen over de systemen. Het laatste onderdeel, het behandelen van bezwaren, was best pittig. Van enkele vragen stellen aan de burger, naar het behandelen van een volledig dossier. Gelukkig deden we dit klassikaal en liepen we de behandeling van A tot Z gezamenlijk door. We oefenden veel, er werd tijdens de les onder andere gebeld met burgers om alvast ervaring op te doen. Ik heb deze periode ontzettend veel geleerd en ben uiteindelijk aan de slag gegaan bij team Toezicht.

Nieuwe manier van werken

Als behandelaar bij Toezicht zorg ik er samen met mijn collega’s voor dat burgers weten waar ze aan toe zijn, en krijgen waar ze recht op hebben. Door aan de ‘voorkant’ alles te controleren voorkomen we hoge terugvorderingen. Zo vragen we bijvoorbeeld informatie op bij de kinderopvang als er iets ontbreekt. Burgers vinden het fijn dat wij het voor ze checken en het rechtzetten als er iets niet klopt. Door de nieuwe manier van werken worden mensen veel meer meegenomen in het proces. Persoonlijk merk ik dat dit erg gewaardeerd wordt, zo leg je vooraf telefonisch uit wat er gaat gebeuren en welke handelingen je precies verricht. Er valt dus niet ‘zomaar’ een brief op de mat, de burger is op dat moment al op de hoogte van de situatie. En dat geeft rust.

“Mensen vinden het fijn om vooraf al ingelicht te worden door ons, zo worden ze niet verrast door een brief die plotseling op de mat valt.”

Een oplossing op maat

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen, zoals het werken ná de toeslagenaffaire. Ik wil me hierdoor nog harder inzetten, om de focus te leggen op de dingen die wel goed gaan en ervoor zorgen dat burgers op een juiste manier financiële ondersteuning krijgen. Tijdens de opleiding die mijn collega’s en ik hebben gehad lag de focus op het werken met de menselijke maat. Er werd direct aangegeven dat we het fundamenteel anders moeten doen. Het is fijn om te weten dat, wanneer de situatie zich daarvoor leent, de wet het toelaat om een uitzondering te maken. De mogelijkheid om een dossier te bespreken en je eigen mening, gevoel en motivatie erover te uiten is er. En dat is goed, ik denk dat je alleen dán de menselijke maat kunt toepassen.  

Genoeg ontwikkelmogelijkheden

Mede doordat je qua arbeidsomstandigheden erg goed zit, vind ik de overheid een hele fijne werkgever. Het feit dat ik ambtenaar ben, en mezelf inzet voor de samenleving, voelt goed. Ik vond de beëdiging echt een speciaal moment, ik voelde me daarna op én top ambtenaar. Daarnaast zijn er talloze mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen bij Toeslagen. Zo kun je hulp inschakelen van een loopbaancoach, die samen met jou kijkt naar jouw talent. Wat kan je? Waar wil je graag in groeien? Waar liggen er nog kansen? Door hier samen bij stil te staan krijg je weer nieuwe ideeën en energie. Mijn interesse ligt bij wet- en regelgeving, daar wil ik me in de toekomst meer in verdiepen. Ik weet wat ik wil, maar ook zeker wat ik kán. Zodra het goed voelt om een volgende stap te maken, ga ik ervoor.