Dit is Loes. Functioneel beheerder bij de Belastingdienst.

‘Op mijn achttiende wilde ik niet studeren, maar meteen werken. Ik zag een leuke advertentie in de krant en solliciteerde bij de Douane. Daar ging ik aan de slag als grensbewaker bij een onderdeel dat kleine grenskantoortjes en de groene grens bewaakte – zo noemden we kleine, natuurlijke grensovergangen waar de Douane niet constant controleerde. We leefden in het analoge tijdperk, met fysieke kaartenbakken met persoonsgegevens.

De eerste stappen naar automatisering

Vier jaar later kwamen de eerste pc’s bij de Belastingdienst. Voor de Meldkamer Douane moesten we de persoonsgegevens uit de kaartenbakken automatiseren. Ik kreeg van mijn leidinggevende een stapel handboeken en moest het gewoon gaan doen. In het begin voelde ik me onzeker; ik wist helemaal niets van computers. Maar ik heb me eroverheen gezet en met een klein clubje hebben we uiteindelijk een mooi programma ontwikkeld. In die tijd, ik heb het over de jaren tachtig, heb ik dus de eerste stappen gezet richting mijn huidige functie.

'Bij de Belastingdienst ben ik opgegroeid met ICT. Stukje bij beetje heb ik bijgeleerd.'

Loes met het team

Teamuitje Zutphen

Werkoverleg Belastingdienst met taart

Appeltaart eten

Voorzitter achter de computer

Werkoverleg

Producten up-to-date houden

Inmiddels ben ik alweer een paar jaar functioneel beheerder bij team Managementinformatie (MI). Onze ontwikkelaars maken bepaalde producten om managers en medewerkers bij de Belastingdienst van informatie te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan een dashboard met een Planmodule waarin planningsgegevens worden afgezet tegen de gerealiseerde uren. Hiermee kunnen teamleiders checken hoe ze ervoor staan. Daarnaast hebben we ook producten in beheer die voorraadgegevens bijhouden. Deze producten moeten maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks ververst worden. En daar kom ik als beheerder om de hoek kijken. Ik zorg ervoor dat producten up-to-date blijven, beantwoord eventuele vragen van afnemers en analyseer situaties die niet volgens planning verlopen.

Beheren nieuwe stijl

Mijn werk is op organisatorisch vlak ook heel leuk. Ik ben bijvoorbeeld nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van een product- en dienstencatalogus. Hierdoor hebben we nu een heel goed beeld van wat we in beheer hebben. Ook interessant: samen met een collega heb ik onlangs een nieuw soort beheer ingericht. Voorheen startten we zaken handmatig op in een oude Excelomgeving; nu kunnen we taken schedulen in een nieuwe omgeving. En daar worden we ook steeds beter in.

Leren van elkaar

Ik zie echt een verschil tussen de Belastingdienst van vroeger en nu. De organisatie lijkt steeds jonger en frisser te worden en dat geeft energie. Anderzijds werken er ook nog steeds mensen die al jarenlang in het vak zitten en veel ervaring hebben. Ik ben begonnen als Douanemedewerker en heb me in de loop der jaren ontwikkeld tot functioneel beheerder. De handvatten voor deze functie heb ik vooral van de mensen om me heen gekregen. De Belastingdienst heeft ontzettend veel kennis en ervaring in huis.’