Dit is Nico, Software Engineer bij de Belastingdienst

Een gamer bij de Belastingdienst.

“Ik wilde ooit naar de School voor Journalistiek, maar door een vriend die me tipte, ben ik terecht gekomen op de nieuwe opleiding Game Development op de Hogeschool Amsterdam.

Ja, je zou zeggen dat de wereld van gamen en van de Belastingdienst ver uit elkaar liggen, maar op IT-gebied zijn er behoorlijk wat overeenkomsten. Uiteraard is het allesbehalve een spelletje dat we hier doen, maar net als bij het ontwikkelen van een game moet je echt goed nadenken over hóe je ontwikkelt en voor wie. Een game moet het op heel veel platforms kunnen doen, dat is de parallel met hier. Bij de Belastingdienst is het min of meer hetzelfde: hoe zorg je ervoor dat alle programma’s draaien op low level software? Je hebt te maken met miljoenen gebruikers, dus je moet het optimale zien te bereiken binnen de beperkingen. Voor mij is dat de uitdaging. En ik merk dat ik toch veel profijt heb van mijn studie Game Development.

De waarde van de samenleving vergroten.

Ik had een baan, maar wilde me meer verdiepen in specifieke technieken. Mijn vader was ambtenaar, dus ik heb van dichtbij gezien hoe het is om bij de overheid te werken. Hij heeft het altijd naar z’n zin gehad en me ook veel verteld over werken bij de overheid, dus ik dacht: waarom niet? Het gaat mij niet om een dik salaris of een leaseauto, ik ga voor de long run. Ik weet het, ik ben een gamende hardrocker, dus het klinkt misschien gek uit mijn mond, maar ik vind het echt heel wat waard om een maatschappelijke bijdrage te leveren. Niet de waarde van één onderneming vergroten, maar van een hele samenleving. Daar voel ik me prettiger bij. Die instelling houdt mij sowieso bij de overheid. Als ambtenaar is het eenvoudiger om binnen de overheid over te stappen, je hebt een streepje voor. Bij andere ministeries zoeken ze vast ook software engineers.

Software ontwikkelen én jezelf ontwikkelen.

Ik heb destijds gesolliciteerd op een vacature voor .Net ontwikkelaar. Ik mocht langskomen voor een gesprek, en daarna wist ik al dat ik hier wilde werken.

De afdeling Toeslagen bij de Belastingdienst is een van de grootste en meest complexe .Net omgevingen van Nederland. En omdat we steeds sneller moeten reageren op veranderingen in de politiek of de samenleving, wordt het ook steeds dynamischer. Tot dusver deden we hooguit 4 grote releases per jaar, maar inmiddels willen we eens in de 4 weken een release uit te brengen, en streven in de toekomst zelfs naar real time. De kans op fouten wordt daarmee substantieel minder én je wint er heel veel tijd mee. Maar goed, deze ambitie kunnen we alleen waarmaken als we onze continuous deployment goed inrichten. Dat is dan ook het project waar ik nu vooral mee bezig ben. Dat is een behoorlijke uitdaging hoor: alle componenten van Toeslagen, en dat zijn er zo’n tachtig, moeten getest worden en gereed gemaakt worden voor productie.

Of ik me hier kan ontwikkelen? Wat dacht je van een betaalde studie Software Engineering?

Je krijgt hier ook alle ruimte om jezelf te ontwikkelen. Naast m’n werk doe ik nu ook een studie op de Universiteit van Amsterdam, een Master Software Engineering, die ik in 2020 hoop af te ronden. Ja, ik krijg daar tijd voor en het wordt ook betaald. Ik heb hier meer dan genoeg uitdagingen en naast m’n werk doe ik ook onderzoek voor m’n scriptie. Weet je, als je van je hobby je werk kunt maken, voelt werken nooit als werk. Ik zit hier voorlopig helemaal op m’n plek.’