Dit is Nynke. Behandelaar bij Belastingdienst/Toeslagen.

Zij werkt voor miljoenen burgers én ontwikkelt zichzelf.

‘Na de havo heb ik de hotelschool gedaan. Ik werkte al van jongs af aan in hotels en vond het wereldje interessant en gevarieerd, maar ook onregelmatig en fysiek zwaar. Tijdens de middelbare school gingen vakken als economie en M&O me gemakkelijk af, dus vandaar dat ik toen in de financieel-maatschappelijke hoek ben gaan kijken en op een interessante vacature bij de Belastingdienst stuitte. Ik ben begonnen bij de BelastingTelefoon, waar je algemene belastingvragen van burgers beantwoordt en/of in behandeling neemt. Een mooie startfunctie waarin ik veel kennis en ervaring heb opgedaan.

Werken voor miljoenen toeslag gerechtigden

Vorig jaar kwam de interne vacature van behandelaar bij Toeslagen op mijn pad. Toeslagen leek me direct een boeiende werkplek. Bij de BelastingTelefoon beantwoordde ik voornamelijk vragen van mensen en bij complexe cases stuurde ik ze door. Hier kan ik mensen zélf verder helpen. Daarnaast heeft Toeslagen natuurlijk een heel ander takenpakket dan de andere organisatieonderdelen van de Belastingdienst. We innen hier geen belastingen, maar keren geld uit. In Nederland ontvangen zo’n vijf miljoen huishoudens een of meerdere toeslagen zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en/of het kindgebonden budget. Dit betekent dat je dagelijkse werkzaamheden van invloed zijn op heel veel burgers.

Behandelaar in team Uitworp/Uitval

Binnen Toeslagen hebben we verschillende specialisaties. In mijn team – Uitworp/Uitval in Leeuwarden – gaan we aan de slag met meldingen die ons systeem niet snapt of niet kan verwerken. Een voorbeeld: om huurtoeslag te kunnen ontvangen, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Als iemand verhuist maar geen nieuwe huurlasten doorgeeft, kan het systeem de huurtoeslag voor de nieuwe woning niet berekenen. Wij zoeken dan uit of de burger nog recht heeft op huurtoeslag en nemen contact op om uit te zoeken wat er precies aan de hand is.

Het liefste bel ik met mensen; dat komt toch persoonlijker over dan een formele brief. Je hebt dan ook veel meer ruimte om uit te leggen hoe de wetgeving in elkaar steekt. Persoonlijk contact met burgers wordt steeds belangrijker in ons werk. Je kunt mensen in het geval van een naheffing wel een rekening laten betalen, maar als ze niet begrijpen waarom wordt de kans wel groot dat het weer gebeurt. En dat willen we niet. Toeslagen is er om uit te keren, niet om geld te innen.

“Persoonlijk contact met burgers wordt in ons werk steeds belangrijker.“

Leuke collega’s, afwisseling en vrijheid

Het leukste aan werken bij de Belastingdienst vind ik de mensen. In mijn team werken mannen en vrouwen, juniors en seniors met allerlei verschillende achtergronden. We werken hard, maar lachen ook veel met elkaar. Ook onze teamleider staat altijd open voor een praatje. Daarnaast is het werk heel afwisselend. Het ene moment ben ik bezig met administratieve taken of uitzoekwerk, en het andere moment ben ik brieven aan het schrijven of mensen aan het bellen. Ook de vrijheid in mijn werk vind ik prettig. Natuurlijk werken we bij Toeslagen volgens een behandelvoorschrift en volgen we een bepaald stappenplan. Maar als jij als behandelaar een extra stap wilt zetten zodat je iemand nog beter kunt helpen, dan wordt dat juist aangemoedigd.  

Studiemogelijkheden

Toen ik net klaar was met mijn mbo-opleiding dacht ik al aan een vervolgopleiding. Onlangs ben ik daarom gestart met de hbo-opleiding Fiscaal recht en Economie; dit heeft de Belastingdienst voor me mogelijk gemaakt. Elke dinsdag- en vrijdagmiddag maak ik tijd voor mijn studie en binnenkort ga ik op donderdagavond weer ‘naar school’. Pittig, maar wel erg interessant. Met een hbo-diploma op zak wil ik doorgroeien naar een functie met nog meer inhoudelijke uitdagingen en verantwoordelijkheden. De Belastingdienst helpt me om het beste uit mezelf te halen.’