'Hier ben je echt van toegevoegde waarde'
Marjolein, business controller
30 aug 2022
Marjolein is business controller bij het expertisecentrum Schenk- en Erfbelasting bij de Belastingdienst. Ze studeerde accountancy, ging aan het werk als controleur van belastingaangiftes en maakte vervolgens de stap naar business controller. 'Bij de Belastingdienst krijg je alle kansen.'
Marjolein is bijzonder enthousiast als haar wordt gevraagd naar haar ervaringen met het werken bij de Belastingdienst. Ze is zelfs zo enthousiast dat ze regelmatig ook haar ervaringen deelt op accountancyopleidingen. 'Daar denken studenten nog wel eens dat werken bij de Belastingdienst oubollig is, maar dan kan ik ze snel uit die droom helpen en vertellen over de weg die ik heb bewandeld tijdens mijn loopbaan. Dat is een groeiproces geweest, waarbij ik steeds heb mogen bijleren en mezelf heb kunnen ontwikkelen. Tot op de dag van vandaag.' Marjolein volgde na de Havo de Accountancy-opleiding aan de Hanzehogeschool. Daarna ging ze door met een master én postmaster Accountancy aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Afwisselend werk
In 2010 kwam ze in dienst bij de Belastingdienst. 'Het leek mij leuk om mijn accountancyvaardigheden in te zetten en me te ontwikkelen op het fiscale domein. Ik ben begonnen met 2,5 jaar fulltime studeren, afgewisseld met stages. Dit traject heet Traineeship Accountancy. Deze bestaat uit één dag in de week accountancyopleiding aan de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen en de rest van de week een interne fiscale opleiding aan de BelastingdienstAcademie. Dat afgewisseld met de interne controleursopleiding. Daarmee werd er meteen in mij geïnvesteerd.'
Marjolein werd aangenomen in een club van twintig andere medewerkers die samen met elkaar optrokken. Ze leerden hoe de fiscale controle, die verschilt van de controle in de accountancy, in zijn werk gaat. 'Je begint bij particulieren en zzp’ers, waarna je doorgroeit naar het mkb en grotere bedrijven. Het werk als controleur voor bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting is leuk, want je mag in heel veel keukens kijken. Dat wordt geleidelijk aan opgebouwd waarbij je meteen je eigen verantwoordelijk mag en kunt nemen. Geen dag is daarmee hetzelfde. Je werkt keer op keer samen met verschillende mensen in verschillende teams. Ook dat is heel afwisselend.'
Business controller bij de Belastingdienst
Na tien jaar op de afdeling Grote Ondernemingen maakte ze intern de overstap naar haar huidige baan als business controller van het expertisecentrum Schenk- en Erfbelasting. 'Dat is het voordeel van een organisatie als de Belastingdienst: het is zo groot dat je nog alle kanten op kunt gaan kunt gaan en veel stappen kunt zetten. Een collega van me wees mij op de vacature, maar ik vond het best spannend om over te stappen. Ik gaf mijn werk al een acht, kon het dan ook een tien worden? Daarnaast had ik accountancy gestudeerd, maar dan ben je nog geen controller. Daarvoor heb je meer analysevaardigheden nodig. Echter sprak juist dát mij ook weer zo aan. Net zoals het rapporteren en adviseren van het management over het capaciteitsplan, productieplan, prioriteiten die we als organisatie moeten hebben en toekomstige ontwikkelingen. Daar kon ik ingroeien, gelukkig. En ik moet zeggen: ik heb op dit moment de leukste baan die ik mij kan wensen. Hier kan ik echt van toegevoegde waarde zijn en wordt mijn input gewaardeerd.'
“Ik begin om zes uur, ontbijt daarna met mijn kinderen en breng hen naar school, om vervolgens verder te gaan tot een uur of vier.”
Ondersteuning van het management
Marjolein ondersteunt het management met cijfermatige analyses. 'Hoeveel bezwaren moeten we behandelen? Halen we het om deze op tijd te behandelen? Lopen we tegen verjaringen aan? Hoeveel medewerkers hebben we en hoeveel werk kunnen we dan aan? Hoeveel definitieve aanslagen hebben we opgelegd? Enzovoorts. Alles om ‘in control’ te zijn. Dat wil zeggen dat je als management in controle bent over je bedrijfsvoering. Daarnaast speel ik ook een rol bij de centrale regie over de kantoren van het expertisecentrum heen. Daar kijken we in een team wie welke werkzaamheden het beste kan doen. Als er bijvoorbeeld heel veel bezwaren binnenkomen, dan kunnen we een kantoor benaderen om daar de focus op te leggen.' Verder is Marjolein vanuit haar oude baan bij de Belastingdienst nog steeds betrokken bij de personeelsvereniging. 'Daar krijg ik ook de tijd en ruimte voor. Het is erg leuk om gezellige evenementen zoals een barbecue of een tuktuk-rit te organiseren. Zeker nu er meer mag na de coronaperiode.'
Flexibele werktijden
Waar het bij een accountantskantoor gebruikelijk is om jonge medewerkers te laten beginnen als assistent-accountant, mag je bij de Belastingdienst meteen aan de slag. Marjolein: 'Je begint weliswaar bij de kleinere controles, maar kunt daarna al snel stappen maken. Je moet wel, eerlijk is eerlijk, affiniteit hebben met fiscaliteit. Ik vind het ook fijn dat ik mijn werkdagen naar eigen inzicht kan inrichten. Als ik mijn werk maar doe. Ik begin om zes uur, ontbijt daarna met mijn kinderen en breng hen naar school, om vervolgens verder te gaan tot een uur of vier. Dat kan prima vanuit huis. Dat neemt niet weg dat we ook regelmatig afspreken op één van de kantoren, bijvoorbeeld in Utrecht of Zwolle. Ook om zo gevoel te houden met je collega’s. Hoe de sfeer van werken is? Super. Het is een veilige omgeving waarin je wordt gestimuleerd om te leren. Formeel, maar ook informeel. Je hoort bij het koffieapparaat veel van collega’s over waar zij mee bezig zijn. Dat neem je toch altijd weer mee.'
Arbeidsvoorwaarden Belastingdienst
Wat vindt Marjolein van de arbeidsvoorwaarden van de Belastingdienst? 'Die zijn gewoonweg heel goed. Wat me onlangs opviel: er is net een nieuwe cao afgesloten en daar staan diverse mooie regelingen in. Ik noem het individueel keuze budget waar je fiscaal vriendelijk een fiets van kan kopen voor je woon-werkverkeer, maar ook een verduurzamingsregeling waarmee je je huis duurzamer kunt maken. Denk aan zonnepanelen of isolatie, de werkgever betaalt daar dan aan mee. Ook ouderschapsverlof is goed geregeld en de ondersteuning voor het thuiswerken: een laptop, een goede stoel en bureau, een tablet én een goede smartphone. Het is er allemaal.' Tot slot komt Marjolein op een nieuwe uitdaging die ze in haar werk is aangegaan. 'Het ontwikkelen van digitale dashboards die het management laten zien hoe we ervoor staan op het gebied van bedrijfsvoering. Daarmee helpen we onze organisatie verbeteren. Ik houd ervan dat ik bij dat soort ontwikkelingen kan meehelpen en meebepalen. Je stem wordt gehoord hier.'
Dit artikel is afkomstig van de commerciële redactie van Elma. Fotograaf: Sander Koning @ Koning Photography.