'Door praktische voorbeelden uit mijn 46-jarige loopbaan te delen help ik jonge collega's om het grotere plaatje te zien'

Bert, senior medewerker behandelen en ontwikkelen

07 mrt 2024

Als kind had Bert niet gedacht dat hij zijn hele werkende leven bij de Belastingdienst zou doorbrengen. Toch is dat gelukt. 46 jaar geleden kwam hij als 18-jarige binnen en binnenkort gaat deze zogenaamde "SPOK" (Single Point of Knowledge) met pensioen. Maar voordat hij vertrekt probeert hij nog zoveel mogelijk van zijn kennis over te brengen op de nieuwe generatie.

Hoe ben je bij de Belastingdienst terechtgekomen en wat heeft je daar al die jaren gehouden?

Ik begon direct na mijn vwo bij de Belastingdienst. Er viel een folder op de deurmat met informatie over banen en aantrekkelijke salarisschalen, waarop ik besloot te solliciteren. De selectierondes waren streng, maar toch werd ik aangenomen voor de betaalde opleiding. De Belastingdienst is zo’n groot bedrijf met veel verschillende afdelingen en werkzaamheden, dat bracht constant nieuwe uitdagingen. De doorgroeimogelijkheden zijn hier enorm. De diversiteit van de functies die ik heb bekleed zorgde ervoor dat het voelde alsof ik steeds bij een nieuwe werkgever begon.

“Ze noemen me een SPOK, Single Point of Knowledge.”

Je geeft nu les aan vier jongeren om de ins en outs van je vak over te brengen. Waarom is dat zo belangrijk?

Die jongeren komen net van de opleiding, of draaien pas een paar jaar mee en onze organisatie loopt er nu tegenaan dat de oude rotten vol kennis en ervaring met pensioen gaan. Ze noemen ons ook wel SPOK; Single Point Of Knowledge en nu wij de organisatie mondjesmaat verlaten, missen ze straks een hoop expertise.

Wat geef je die jongeren mee?

Tijdens die lessen focus ik vooral op het overdragen van mijn kennis en jarenlange ervaring en dat doe ik door ze de basisbeginselen van onze processen te leren. Ik vind het belangrijk dat ze niet alleen de taken uitvoeren, maar ook begrijpen waarom we doen wat we doen. Door praktische voorbeelden uit mijn 46-jarige loopbaan te delen help ik ze om het grotere plaatje te zien. Dat zorgt voor continuïteit en kwaliteit binnen onze organisatie. Ik probeer ervoor te zorgen dat de nieuwe generatie goed voorbereid is op hun taken en zelfverzekerd aan de slag kan. Dat is heel leuk om te doen en ik haal voldoening uit het feit dat ik hier een bijdrage aan kan leveren.

Wat geef je de nieuwe generatie mee over de sfeer bij de Belastingdienst?

Alles is mogelijk en geen dag is hetzelfde, dat maakt het leuk. Ik werk nu bij de afdeling Centrale Administratieve Processen (CAP) waar we klantgegevens beheren, echt de ruggengraat van de Belastingdienst. Het is afwisselend werk en ik krijg de vrijheid om binnen bepaalde kaders mijn prioriteiten te stellen. En wat ik vooral waardeer is dat er oog is voor de mens achter de medewerker. Bij persoonlijke problemen of ziekte is er altijd ondersteuning en een luisterend oor. Dat menselijke aspect maakt de Belastingdienst een bijzondere plek om te werken.

“Vrouwen in leidinggevende posities, dat is wel anders dan 30 jaar geleden. Dat vind ik mooi.”

Welke eigenschappen heb je nodig om te werken bij de Belastingdienst, en welk advies zou je de nieuwe medewerkers willen meegeven?

Naast communicatieve vaardigheden, overtuigingskracht en zorgvuldigheid is het belangrijk om te beseffen dat ons werk uiteindelijk over echte mensen gaat. Dat vraagt om empathie en het vermogen om moeilijke zaken te benaderen vanuit een menselijk perspectief.

Mijn advies aan de nieuwe generatie zou zijn: zet door bij tegenslagen! Het is belangrijk om van je fouten te leren en die te gebruiken als springplank naar succes. Je hoeft niet gelijk ergens anders te gaan solliciteren als het even tegenzit. En begrijp altijd goed waarvoor je iets doet, dat maakt je werk zinvol en effectief. Uiteindelijk gaat je werk over mensen, je draagt wat bij aan onze maatschappij en dat voelt zinvol.

Hoe kijk je terug op je carrière bij de Belastingdienst?

Mijn carrière was een leven op zich, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. Ik heb gevoeld dat ik zinvol werk deed en een bijdrage leverde aan de maatschappij. Nu kijk ik uit naar mijn pensioen, wat iets eerder begint omdat ik de mogelijkheid heb gekregen mijn verlof op te sparen. Ook dat maakt dit een fijne werkgever.

Wat is de grootste verandering geweest in die 46 jaar?

Er is een hoop veranderd, vooral op het gebied van technologie en automatisering. Ik kom nog uit de tijd waar je je rapport moest uitschrijven met de hand, nu is alles gedigitaliseerd. Dat maakt ons werk efficiënter en geeft ruimte voor meer creativiteit en focus op belangrijkere taken. Maar ook de cultuur gaat mee met zijn tijd. Het beeld dat er alleen stoffige mensen werken klopt echt niet meer. Van jong tot oud, veel meer diversiteit en bijvoorbeeld jonge vrouwen op leidinggevende posities. Dat is wel anders dan 30 jaar geleden. Dat vind ik mooi.