'Kom gewoon eens solliciteren en ga in gesprek'

Adé en Gerard, manager & klantcoördinator

Adé (57) werkt als manager van een team van 23 medewerkers bij Belastingdienst Grote Ondernemingen. Gerard (41) is klantcoördinator bij datzelfde onderdeel. Beiden verwelkomen graag nieuw talent bij de Belastingdienst. 'Kom gewoon eens solliciteren en ga in gesprek.'

Dat betekent dat ze enthousiast zijn over werken bij de Belastingdienst. Adé: 'Omdat het een grote organisatie is, kun je hier alle kanten op. Naar de controle van aangiftes van grote ondernemingen of het mkb, maar je kunt bijvoorbeeld ook naar de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst.' Daarnaast krijg je, als je aan het werk gaat bij de Belastingdienst, vrij snel verantwoordelijkheid. 'Ik begeleid stagiairs en het feit dat ze hier vanaf dag één volwaardig mogen meedraaien, verrast hen nog wel eens. Daar waar de verwachting is dat ze eerst maar eens koffie mogen gaan halen, mogen ze juist heel veel.'

Diverse functies

Adé werkt al 25 jaar bij de Belastingdienst en heeft diverse functies gehad. Hij was inspecteur voor de vennootschapsbelasting, manager, klantcoördinator en vervolgens weer manager bij Grote Ondernemingen. Net als Gerard studeerde Adé fiscaal recht. Gerard op zijn beurt is nog maar net een jaar aan de slag bij de Belastingdienst. Hij heeft dertien jaar bij een big four-kantoor gewerkt. 'Ik heb daar een aantal stappen gemaakt. Van stagiair tot aan tax manager.' Toch maakte hij na zo’n lange periode de overstap. 'Ik zocht naar een andere rol op het fiscale speelveld . Vanuit mijn functie bij het big four-kantoor, had ik altijd goed contact met klantcoördinatoren van de Belastingdienst. Ik had er een goed gevoel bij. Toen ik een vacature open zag staan, ben ik ervoor gegaan.'

Eerste aanspreekpunt

Daar heeft Gerard geen spijt van. 'Je bent het eerste aanspreekpunt bij de Belastingdienst, eigenlijk een soort accountmanager, voor een grote onderneming. Dat betekent dat je breed moet weten welke belastingen voor een grote onderneming gelden en specialisten moet inroepen als dat nodig is.' Adé, die zelf ook klantcoördinator is geweest: 'Als een huisarts die alle kwalen kent, maar ook een specialist nodig heeft als het de diepte in gaat.'

Adé werkte bij een juridisch- en een advieskantoor, voordat hij naar de Belastingdienst overstapte. 'Dat was op het moment dat mijn eerste dochter werd geboren en ik de balans tussen privé en werk wilde herstellen. In 25 jaar Belastingdienst heb ik het altijd naar mijn zin gehad. Natuurlijk heb je wel eens een dipje, maar je hebt hier dan ook de ruimte om wat anders te gaan doen. Je vindt altijd wel weer een andere plaats als je een nieuwe uitdaging nodig hebt.'

Vaktechniek blijft leuk

Als manager houdt hij zich meer bezig met personeelszaken. 'Dat gaat minder over inhoudelijke fiscale zaken, maar ik sluit niet uit dat ik die inhoudelijke kant wel weer induik. Dit laatste omdat een manager ook altijd bij de klantsessies aansluit en op die momenten weer de vaktechniek voelt.' Precies daar haalt Gerard zijn voldoening uit. 'Vaktechniek blijft leuk. Ik zie probleemgevallen als een puzzel die je moet zien op te lossen. Je moet dan ook kunnen sparren met de specialisten over een casus. Het mooie bij de Belastingdienst is dat je bij het oplossen van die puzzel alle bronnen die er zijn tot je beschikking hebt. Enorm veel kennis wordt overgedragen en voor die overdracht krijg je ook nog eens de tijd.'

Vrijheid om dag in te delen

Beiden mannen wilden wat doen aan de balans tussen werk en privé. Hoe is die balans nu? Gerard: 'Hartstikke goed. Als je hier op het einde van de middag de laptop dichtdoet, dan is het werk ook echt gedaan.' Adé vult aan: 'Dat ligt er natuurlijk aan hoe je je dag wilt indelen. We werken tijd- en plaatsonafhankelijk. Je hebt de vrijheid om je werkdag zelf in te delen. Als je ’s avonds nog wat wilt doen, bijvoorbeeld nadat de kinderen op bed liggen, en later die uren wilt opnemen, dan kan dat.'

Probeer het gewoon eens

Adé benadrukt dat de opleidingsmogelijkheden groot zijn. 'Als manager honoreer ik aanvragen daarvoor vrijwel altijd. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat ik te weinig aanvragen krijg. Iedereen in mijn team kan opleidingen aanvragen die hem of haar helpen in de uitoefening van het werk of meer vertrouwen geven. We vinden het bij de Belastingdienst namelijk belangrijk dat je werkt aan jezelf en aan je kennis en kunde.' Gerard is op het moment van spreken net een postmaster Tax Assurance aan het volgen. 'Mijn deelname is uitstekend geregeld. Daar word ik bijgespijkerd door echte topsprekers vanuit de praktijk.'

Gerard vertelt over de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. 'Die zijn gewoonweg goed. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de regelingen om te sporten, omdat ik een fanatiek sporter ben. Ik maak dan ook gebruik van de fiscaalvriendelijke bedrijfsfitnessregeling ' Tot slot roepen de heren op om werken bij de Belastingdienst gewoonweg eens te proberen. Adé: 'Neem contact op. Kijk wat het is. Als je twijfelt, solliciteer gewoon eens.' Gerard: 'Gewoon doen.'

Dit artikel is afkomstig van de commerciële redactie van Elma. Fotograaf: Sander Koning @ Koning Photography.