De ICT van de Belastingdienst:
we komen van ver.

De Belastingdienst heeft een lange geschiedenis in de automatisering. In 1949 verstuurde de inspectie Almelo al de eerste aanslagbiljetten die met machines van de ponskaartencentrale werden gemaakt. Sindsdien gingen steeds grotere machines steeds meer werk doen. Na de mechanisering – die het handwerk verving – kwam de automatisering: apparaten die konden rekenen. Vanaf 1963 was het Rekencentrum Rijksbelastingdienst (zoals de ponskaartencentrale inmiddels heette) gevestigd in Apeldoorn.

De automatisering van de Belastingdienst 1976

Bekijk video

Vroeger

Wie vooroploopt in computergebruik, moet veel zelf ontdekken. De verschillende programma’s worden in de eerste jaren van de automatisering dan ook zelf gemaakt. Door de komst van databasesystemen in de jaren 60 werd het mogelijk om programma’s eigen gegevens mee te geven, zoals naam, adres en woonplaats. Ook werden programma’s bij elkaar gebracht in grotere systemen, die weer aan elkaar werden gekoppeld voor gegevensuitwisseling. De Belastingdienst gebruikt sommige van die systemen nog altijd.

Vandaag

Vandaag de dag zijn mensen bijna 24/7 verbonden met het internet. We communiceren digitaal met elkaar en met bedrijven, we shoppen online en gebruiken apps op onze mobiele apparaten. Hoewel de Belastingdienst er vroeg bij was met automatisering, zijn onze oudere ICT-programma’s soms niet meer van deze tijd. Daardoor wordt het steeds lastiger om burgers actuele informatie te geven op elk gewenst moment van de dag.

Bij de Belastingdienst willen we communiceren met de burger zoals die dat graag wil. Denk daarbij aan portals, apps en andere moderne manieren.

Hoe gaat de Belastingdienst om met veranderingen in de maatschappij?

Hoe ontwikkel je mobiele apps voor bijna 17 miljoen gebruikers?

Bekijk video 2 ICT'ers in overleg

Zo maken we nu data toegankelijk die door meerdere systemen gebruikt worden, zoals de gegevens voor de inkomensbelasting en invorderingsinformatie. Ook de persoonlijke gegevens worden nu verzameld op één enkele locatie. Het grote voordeel hiervan is dat we deze gegevens op één centrale plek kunnen bijhouden in plaats van op tientallen verschillende plekken. Dit is minder bewerkelijk en verkleint de kans op fouten. Als burgers wijzigingen doorgeven, kunnen we dat in één keer goed verwerken.

Schaalvergroting betekent ook beveiligingsrisico’s. Hoe gaat de Belastingdienst daarmee om?

Alle gegevens verzamelen op één locatie: hoe richt je een mainframe daarop in?

Bekijk video vrouw loopt door serverruimte

Daarnaast ruimen we onze digitale omgeving flink op: we nemen afscheid van programma’s die aan het eind zijn van hun ‘technische’ leven, die vervangen zijn door andere programma’s of die de Belastingdienst nauwelijks meer gebruikt. Een intensieve en precieze opgave, die ertoe leidt dat onze aandacht, geld en capaciteit niet onnodig naar het beheer en onderhoud van die systemen hoeft te gaan. En als we niet meer honderden verouderde applicaties in de lucht hoeven te houden, creëren we capaciteit voor vernieuwing.

Agile werken met JAVA binnen de Belastingdienst: Hoe doe je dat?

Hoe werken onze young professionals aan het lifecycle management van ICT-systemen?

Bekijk video ict'er achter beeldscherm

Toekomst

Binnen de Belastingdienst hebben we ruimte geschapen om nieuwe, toekomstbestendige oplossingen te bedenken. Daarnaast stellen we onszelf regelmatig de vraag of we blijven vernieuwen of dat we onze infrastructuur op een andere manier moeten inrichten. De aanpak om onze ICT verder op orde te krijgen is dus divers. Duidelijk is dat door deze aanpak de ICT van de Belastingdienst robuust genoeg is om de toekomst aan te kunnen.

Het leven van de Belastingdienstmedewerker leuker en makkelijker maken met ICT?

De Belastingdienst in the cloud: hoe werkt dat eigenlijk?

Bekijk video 2 ict'ers in overleg

Vacatures