Bouwen aan een stevige online omgeving
Miljoenen burgers en ondernemers doen elk jaar online aangifte van hun belastingen. Sturen wijzigingen door of vragen uitstel aan. Om al die informatie te verwerken is een goed geoliede machine nodig: die van de online omgeving van de Belastingdienst. Een machine die van groot belang is om de BV Nederland draaiende te houden.
42 miljoen berichten
Als Java developer is Peter ten Zeldam bezig met het automatiseren van immense informatiestromen binnen de zakelijke online omgeving van de Belastingdienst. ‘Elke ondernemer krijgt ermee te maken: de uitnodigingen van de Belastingdienst om btw-aangifte te doen, of de vennootschapsbelasting. We verwerken jaarlijks 16 miljoen uitnodigingen.’ Maar daar blijft het niet bij. ‘We krijgen bijvoorbeeld ook 21 miljoen transactiestatusmeldingen – berichten die aan ons melden dat er iets is ingestuurd. In totaal verwerken we meer dan 42 miljoen berichten.’
Burgerservicenummer
Zo’n zakelijke omgeving heeft onderhoud en doorontwikkeling nodig. Daar werken Peter en zijn teamgenoten continu aan. Zo kunnen ondernemers met een eenmanszaak sinds kort online hun btw-identificatienummer raadplegen. ‘Vanwege de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) mag het burgerservicenummer niet meer in het btw-identificatienummer worden verwerkt. Dus hebben eenmanszaken begin vorig jaar allemaal een nieuw nummer gekregen. Vaak weten mensen dit nieuwe nummer niet meer als ze aangifte moeten doen. Sinds 17 december 2020 is het mogelijk om het btw-nummer online op te zoeken en dat is nog geen maand later al 17.000 keer gedaan. Je ziet dus dat waar je aan bouwt ook echt door veel mensen wordt gebruikt.’
Nieuwe zakelijke omgeving
En wanneer onderhoud en doorontwikkelen op een gegeven moment geen slimme optie meer is, wordt er gewerkt aan een compleet nieuwe omgeving. Zo maakt het verouderde ondernemingsportaal nu definitief plaats voor een nieuw zakelijk portaal, vertelt Peter. ‘Dat betekent ook dat bepaalde services van het oude portaal op een veilige en solide manier elders worden ondergebracht.’ Zoals de Mini-One-Stop-Shop (MOSS), waarmee een kleine groep ondernemers op het gebied van onlinediensten, radio en televisie in 1 lidstaat btw-aangifte kon doen, waarna dit land ervoor zorgde dat die btw in alle andere lidstaten netjes werd afgedragen. De opvolger daarvan, One-Stop-Shop (OSS), komt binnenkort ook in de nieuwe omgeving beschikbaar. Peter bouwde aan het portaal om de onlineformulieren te ontsluiten die bedrijven hiervoor moeten invullen.
Responsive design
Ook op andere vlakken wordt er flink gesleuteld. Zo moeten luchthavens binnen de zakelijke omgeving aangifte kunnen doen voor de nieuwe vliegbelasting. En moet het zakelijke portaal gefaseerd responsive worden gemaakt, zodat het portaal op elk scherm optimaal functioneert. Of dit nu een desktop is, of een tablet. ‘De Belastingdienst werkt met 3 verschillende, gescheiden omgevingen: die voor de burgers, die voor ondernemers en die voor de douane. Die hebben deels dezelfde componenten, bijvoorbeeld hoe je inlogt. Het portaal voor de burger is nu al zo gemaakt dat het design zich aanpast aan het scherm van het apparaat waarop je de website bekijkt. Nu de zakelijke omgeving nog, want voor een consistente klantreis zorgen we ervoor dat de 3 omgevingen zoveel mogelijk op elkaar lijken.’
Wendbaar
De afdeling waar Peter werkt bestaat uit 130 medewerkers die in scrumteams van circa 10 tot 15 man elke dag aan de 3 onlineomgevingen van de Belastingdienst werken. Soms zit er flinke druk achter het ontwikkelen van een service. ‘Je zou meer tijd willen hebben, maar is die er niet. Daar moet je als ontwikkelaar wel tegen kunnen’, zegt hij. ‘We werken Agile. Want dan blijf je wendbaar. We programmeren in Java, met een Angular front-end. Voor het ontwikkelen gebruiken we IntelliJ. En interne websites zoals SonarQube en Jenkins, zodat we de kwaliteit van code goed in de gaten kunnen houden en om kwetsbaarheden in de software snel te kunnen ontdekken.’ In zijn werk zet hij alles op alles om storing voor te zijn. En obstakels op te lossen. Zodat de gegevens van 1,2 miljoen unieke gebruikers op de juiste plekken terechtkomen.
Flink gepuzzel
Zorgen dat de geoliede machine van de zakelijke omgeving goed blijft draaien, geeft Peter veel voldoening. Vooral als er flink gepuzzeld moet worden. ‘Als ik weet hoe het werkt en hoe het móet werken, dan ben ik tevreden. Natuurlijk zijn er incidenten, zoals bijvoorbeeld een tijdverschil van 1 uur in de inzenddatum bij 1 klant, maar in het algemeen gaat er zoveel echt heel goed binnen de zakelijke omgeving van de Belastingdienst. Als je alleen al bedenkt dat via het portaal vorig jaar 5 miljoen formulieren ingestuurd zijn, dan weet je hoe stevig het systeem in elkaar zit. En daar ben ik trots op.’
(Bron: Werken voor Nederland)