‘Er gebeurt veel bij de Belastingdienst; met de juiste communicatie kun je dat duiden.’

Famke, corporate contentcoördinator

14 jan 2022

Wat voor werk doe je precies?

‘Kort gezegd zorg ik voor content die bijdraagt aan het behalen van de communicatiedoelstellingen van de Belastingdienst. Ik maak vanuit een communicatiedoelstelling de vertaalslag naar corporate content die we intern en extern publiceren. Communicatie is van fundamenteel belang voor de Belastingdienst. Er gebeurt zoveel; het is belangrijk om de dingen te duiden. We doen daarbij ons best om zoveel mogelijk proactief te communiceren. We geven het eerlijk aan wanneer dingen niet zo goed gaan, maar we laten ook zien hoe we zaken herstellen en verbeteren. En de successen delen we natuurlijk ook.’

“Ik ben dagelijks bezig met inhoudelijke content die vaak uitdagend is en waarin je je echt kunt vastbijten.”

Hoe wordt er vanuit de Belastingdienst gecommuniceerd richting medewerkers?

‘Interne communicatie heeft allereerst natuurlijk een functionele waarde: zonder kunnen medewerkers simpelweg hun werk niet doen. Maar, interne communicatie moet ook zorgen voor verbinding en betekenisgeving. Met onze content willen we mensen meenemen in ontwikkelingen zodat ze betrokken blijven, maar ook zodat medewerkers de dialoog met elkaar aangaan. We besteden daarom veel aandacht aan webcare. Worden er reacties geplaatst op het intranet, dan zorgen we dat daar (inhoudelijk) op gereageerd wordt. Ook maken we een wekelijkse rapportage van alle reacties waar we signalen uit halen, zodat we daar rekening mee kunnen houden bij het creëren van nieuwe content. Doel- en klantgericht dus. 

Verder zijn vorm en snelheid natuurlijk van belang. Het gaat niet alleen om de boodschap die we naar medewerkers communiceren, maar ook om welke contentvorm we gebruiken om de doelgroep te bereiken. We kijken breder dan alleen tekst. Voor nieuws is het bovendien van belang dat we het snel brengen; niet pas nadat de NOS het al heeft uitgezonden. Het is voor ons erg belangrijk dat medewerkers vooraf meegenomen worden in de externe communicatie. Daarom werken we ook met bereikbaarheidsdiensten en issueteams.’
 

Aan de slag als contentcoördinator online communicatie?

Hoe verloopt de externe corporate communicatie?

‘Corporate communicatie verloopt via diverse kanalen, waaronder onze externe corporate website en social kanalen. We schakelen daarbij met allerlei partijen, aangezien we met veel verschillende (politieke) belangen te maken hebben. Zo stemmen we bijvoorbeeld alles af met de woordvoering van het Ministerie van Financiën. Soms is het een uitdaging om het nieuws op tijd en zo volledig mogelijk naar buiten te brengen. Het geeft een extra kick als dat lukt.’ 

Wat maakt jouw werk leuk?

‘Ik werk in een team waarin ik echt op mijn collega’s kan bouwen en waarin we veel van elkaar kunnen leren. Die fijne samenwerking maakt niet alleen dat ik mijn werk met veel plezier doe, maar ook dat we het goéd kunnen doen. Samen dragen we bij aan een groter, maatschappelijk doel. Dat vind ik heel mooi aan mijn werk. Dagelijks ben ik bezig met inhoudelijke content, die op veel momenten uitdagend is en waarin je je echt kunt vastbijten. Ook de breedte van de functie maakt het uitdagend: ik coördineer content, maar ik ben ook verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de kanalen. Ik schakel daarbij met allerlei professionals, van vormgever tot persvoorlichter. En dat allemaal binnen een politiek speelveld. In de toekomst wil ik me nog meer richten op de doorontwikkeling van kanalen, de techniek erachter. Dat is ook het mooie aan de Belastingdienst: specialiseren is mogelijk, maar je kunt je ook heel breed ontwikkelen.’