‘Na mijn scriptie kan ik hier meteen verder met de implementatie van mijn aanbevelingen.’

Thijs, duaal ICT-student

16 mei 2023

Na de havo kon Thijs Schouten lastig zijn plek vinden. Waar hij op het hbo de praktijk miste, miste hij op het mbo inhoudelijke diepgang. Tot het moment dat hij het duale ICT-traject van de Belastingdienst voorbij zag komen. Als duaal ICT-student is Thijs inmiddels bezig met de afronding van zijn hbo-opleiding ICT, terwijl hij tegelijkertijd veel relevante praktijkervaring opdoet binnen de Belastingdienst.

Hoe ziet dat duale leertraject er precies uit?

‘Ik ben zelf in 2019 gestart, en het eerste halfjaar van het traject was grotendeels gericht op de ICT-opleiding aan de hogeschool. Daarnaast werkte ik ook één dag in de week op het Belastingdienstkantoor in Apeldoorn, waar ik kennismaakte met de organisatie. Toen ik na dat eerste halfjaar mijn propedeuse had behaald, was het tijd om echt aan de slag te gaan bij de Belastingdienst.

En het fijne daarbij was: normaal ga je zelf op zoek naar een passende stageplek, maar hier kwamen de verschillende stageplekken juist naar óns toe. Wij hoefden als studenten enkel een top drie door te geven naar aanleiding van de presentaties die ze gaven. Met het kiezen voor zo’n stageplek maak je ook meteen de keuze voor de richting infrastructuur of programmeren. Ik ben toen voor infrastructuur gegaan en heb een eerste voorkeur doorgegeven voor het forensisch domein. Daar ben ik uiteindelijk ook terechtgekomen – en daar werk ik nu nog steeds als system engineer.’

“Normaal ga je zelf op zoek naar een passende stageplek, maar hier kwamen de stageplekken juist naar óns toe”

Waar houd je je zoal mee bezig binnen de vakrichting infrastructuur en het forensisch domein?

‘Toen ik koos voor de richting infrastructuur, dacht ik eerst dat dit wat technischer zou zijn. Maar uiteindelijk gaat het hier meer om het beheer van ICT, wat maakt dat er ook een deel management bij komt kijken. Dat was eigenlijk niet helemaal waar ik in eerste instantie naar op zoek was, maar dat heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat ik de organisatie een stuk beter begrijp. Achteraf heb ik daar dus hele handige skills mee opgedaan. Binnen het forensisch domein startte ik vervolgens in het front officeteam, wat zich met name bezighoudt met supportwerkzaamheden zoals het helpen van medewerkers die issues hebben met hun laptop. Daarna ben ik overgestapt naar de functie van system engineer.’

Hoe ziet je werk als system engineer er nu uit?

‘In deze rol werk ik aan de infrastructuur achter de werkplekvirtualisatie van de Belastingdienst. Ik houd me bezig met het inrichten en beheren van de digitale werkplek van zowel collega’s als onze klanten. Ik zorg ervoor alle applicaties geopend kunnen worden door medewerkers en richt me daarbij op zowel front- als back-end. We werken hier volgens scrummethodes in sprints, dus ik kan binnen ons domein aan allerlei soorten opdrachten werken. Dat maakt het heel interessant, vind ik.

Momenteel ben ik vooral druk bezig met mijn scriptie, waarin ik onderzoek doe naar kennismanagement binnen het forensisch domein. De oudere garde medewerkers bezit best veel specifieke kennis, dus ik kijk hoe we die kennis op een betere manier kunnen borgen. Eén van de oplossingen die ik onderzoek is de manier van documenteren. Omdat iedereen z’n eigen documentatiemanier heeft, ontstaat er een soort wildgroei. Door onder andere gebruik te maken van templates en kennissessies kunnen nieuwe medewerkers gemakkelijk bij deze kennis – ook wanneer de oude garde inmiddels vertrokken is.’

Wat is voor jou de meerwaarde van dit traject, als je het vergelijkt met een reguliere ICT-opleiding?

‘Dat is voor mij vooral dat ik al tijdens mijn studie heel veel relevante werkervaring opdoe. Vanaf dag één zie je veel van de Belastingdienst. Zo zat ik niet alleen op mijn eigen kantoor in Apeldoorn, maar heb ik ook kennisgemaakt andere plekken binnen de organisatie. De dingen die je leert kun je op die manier meteen toepassen in de praktijk; veel meer dan bij een normale opleiding. En op die manier kun je je ook sneller doorontwikkelen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met mijn scriptie, maar als ik straks mijn diploma heb begint het echte werk pas. Ik kan hier straks namelijk gewoon blijven werken, wat betekent dat ik ook zelf verder kan met het implementeren van de aanbevelingen die ik in mijn scriptie heb gedaan. Ik wil me de komende tijd graag verder blijven verdiepen in wat ik doe, en dat kan op deze manier zeker.’