Centrale Administratieve Processen

Directie Centrale Administratieve Processen (CAP)

Het kloppende hart van de Belastingdienst, zo wordt de directie Centrale Administratieve Processen (CAP) vaak genoemd. Bij CAP zijn we namelijk verantwoordelijk voor de ontvangst, verwerking en verzending van álle fiscale gegevens aan en van burgers en bedrijven in Nederland. Het is de plek waar alle processen en gegevens samenkomen, en waar we ervoor zorgen dat de Belastingdienst optimaal kan doen wat het moet doen: zorgen dat Nederland blijft draaien.

Organisatieonderdelen

Onder de noemer 'Wij maken massaal persoonlijk' integreren wij de menselijke maat elke dag in ons werk. Wij streven er naar om op een zo persoonlijk mogelijke én maximaal foutloze manier te werken. Inmiddels werken we met ruim 3.800 medewerkers bij CAP, verdeeld over vier verschillende onderdelen.

  • 1. Cluster Gegevens

  • 2. Cluster Heffing

  • 3. Cluster Inning

  • 4. Centrale functies

Werken in het hart van de Belastingdienst

Bij CAP werk je met alle primaire processen van de Belastingdienst: het verwerken, beschikbaar stellen en controleren van gegevens, heffen en innen. Dit is de plek waar fiscaliteit, processen, systemen en data bij elkaar komen en waar je bekend raakt met álle onderdelen van onze organisatie.

Dataspecialisten, juristen, procesdeskundigen, fiscalisten, organisatieadviseurs of controllers: bij CAP werk je met diverse groep aan collega’s. Hierdoor kun je kennis én je netwerk verbreden. Deze brede ontwikkeling stimuleren we ook: als medewerker bij CAP krijg je mogelijkheid om verschillende processen te leren kennen. Wij geloven namelijk dat een brede inzetbaarheid bijdraagt aan de kwaliteit van onze dienstverlening.

Bij de Belastingdienst werken we met miljoenen gegevens die zijn vastgelegd in verschillende bronadministraties. Het is hierbij belangrijk goed overzicht te houden welke gegevens in welke administraties zijn opgeslagen. Hiervoor gebruiken we gegevensmodellen. We werken toe naar een nieuwe manier waarbij gegevens, conform de wet- en regelgeving, altijd herleidbaar zijn en ze maar in één bronadministratie worden beheerd. Zo kan CAP de kwaliteit van de gegevens bij de bron bewaken. 

Vernieuwen voor een betere en persoonlijkere dienstverlening

Hoe zetten we de burgers en bedrijven centraal in onze – toch wel massale – dienstverlening? Dat is het vraagstuk waar we ons bij CAP vandaag de dag mee bezig houden. We zetten in op verdere digitalisering en slim gebruik van data, zonder afbreuk te doen aan de menselijke maat. CAP levert een belangrijke bijdrage aan de visie op schulden bij de Belastingdienst.

Wij willen mensen helpen om schulden te voorkomen en, wanneer zij al schulden hebben, hen ondersteunen zodat ze weer perspectief krijgen. Hiervoor maken we onze dienstverlening persoonlijker: we verduidelijken onze communicatie, we bellen na een aanmaning en we werken samen met gemeenten, intermediairs en/of maatschappelijke dienstverleners. Hoe eerder we zien wat er aan de hand is, hoe beter we latere problemen kunnen voorkomen.

Dit vraagt ook om verandering bij onze medewerkers in de manier van denken en handelen: bij al onze werkzaamheden willen wij handelen vanuit het perspectief van de burgers en bedrijven. 

Ontdek wat jij kan doen

Ook werken bij CAP en impact hebben op de gehele Belastingdienst? Bekijk ons actuele vacature-overzicht, (online) evenementen of zoek gericht naar jouw expertise.

Zoek snel naar jouw vacature