
“Het mooiste is als ik iemand zie groeien van twijfels naar zelfvertrouwen”
Claudia, begeleider binnen het opleidingsteam van de Belastingdienst
21 augustus 2025
"Drie jaar geleden startte ik bij de Belastingdienst. Na mijn studie fiscaal recht en een periode in de fiscale adviespraktijk startte ik als deelnemer aan het Beroepsbegeleidende leerweg (BBL) opleidingstraject. Al snel ontdekte ik dat ik het begeleiden van collega’s en studenten minstens zo leuk vond als het fiscale werk zelf. Daarom besloot ik in het opleidingsteam te blijven, waar ik inmiddels twee jaar werk als begeleider."
Begeleiden in teamverband
"We hebben één groot opleidingsteam, met vier teamleiders. Binnen het opleidingsteam heb je het proces ‘toezicht’ en het proces ‘bezwaar’. Ik begeleid één van onze drie subteams binnen het opleidingsteam, samen met twee andere begeleiders. In zo’n groep zitten zo’n twintig mensen: BBL-studenten én nieuwe medewerkers via de reguliere instroom. Ik help ze met hun werkzaamheden, monitor hun ontwikkeling en ben hun aanspreekpunt voor vragen. We werken als één team, waarbij iedereen van elkaar leert."

“Wat het werk zo leuk maakt, is de mix van mensen”
Een divers gezelschap
"BBL-studenten stromen tegelijk in met reguliere medewerkers. In het begin noemen de BBL’ers het soms nog stage, maar wij zien ze vanaf dag één als volwaardige collega’s. BBL’ers zijn vaak jonger en hebben minder werkervaring, terwijl sommige reguliere medewerkers al twintig of dertig jaar werken. Die verschillen maken het uitdagend, maar ook waardevol. Ik probeer te stimuleren dat ze veel van elkaar leren bijvoorbeeld door met elkaar te gaan zitten in de koffiehoek."
Start van het traject
"Iedereen begint met een instroomtraject van anderhalve week, vol met informatie over systemen, procedures en werkwijzen. Voor sommigen voelt dat als 'twee saaie weken', omdat ze veel theorie krijgen. Daarom benadrukken we: het is een leertraject, niet alles hoeft meteen te landen. Daarna gaan ze de werkvloer op, waar ze direct veel leren van collega’s die al wat langer bezig zijn. Ze horen hoe gesprekken verlopen, zien hoe dossiers worden behandeld en kunnen makkelijk vragen stellen."
Van nul kennis naar meedenken
"Ik geef zelf de cursus Inkomstenbelasting. Studenten die in het begin nog nooit van bepaalde fiscale begrippen hebben gehoord, passen de theorie later moeiteloos toe in echte dossiers. Sommige medewerkers hebben daarom meer uitdaging nodig. Die laten we bijvoorbeeld nieuwe collega’s uitleg geven over onderwerpen die zij goed beheersen. Zo gaf een van mijn studenten eens een mini-instructie over het behandelen van loonposten."

Fouten maken mag
"Het kan voorkomen dat een aangifte per ongeluk verkeerd wordt vastgesteld door een medewerker, waardoor er een onjuiste aanslag uit kan rollen. Daar schrikken de medewerkers eerst heel erg van, maar de aangifte kan gelukkig direct worden hersteld door de begeleider en een collega van ICT. Hierdoor wordt de aanslag juist vastgesteld voor dat deze naar de klant gaat. Hieruit leren ze nog zorgvuldiger te werk te gaan.
Toen ik begon, maakte ik ook fouten. Het gevoel dat je iets verkeerd hebt gedaan en met lood in je schoenen naar je begeleider loopt, ik ken het maar al te goed. Daarom zeg ik altijd: fouten maken mag, zolang je ervan leert."
Professionele én persoonlijke groei
"Tijdens het traject zie ik studenten groeien in kennis en zelfstandigheid. Een mooi voorbeeld is een studente die erg onzeker begon en veel begeleiding nodig had. Aan het eind van het traject leverde ze uitstekend werk en was die onzekerheid ver naar de achtergrond verdwenen."
Leren op maat: een win-win
"Er zijn veel cursussen, maar we plannen ze gespreid om overbelasting te voorkomen. In de eerste maanden krijgen de medewerkers ook instructies over passend contact: hoe bel je de belastingplichtige, wat verwachten wij en wat verwacht de ander? Later kunnen ze zich verdiepen in thema’s zoals de eigen woning of andere fiscale onderwerpen, afhankelijk van hun tempo en behoefte. Het opleidingstraject is een win-win. Studenten maken vroeg kennis met de Belastingdienst, leren onze systemen kennen en ontwikkelen zich tot volwaardige collega’s. Voor ons is het een kans om nieuw talent te enthousiasmeren en op te leiden. En omdat ze al ervaring hebben opgedaan, is de stap naar een vaste baan bij ons een stuk kleiner."