'Werken bij de Belastingdienst betekent jezelf constant kunnen verbeteren.'
Lale, Fiscalist
24 mrt 2021
"Drie dagen heb ik over mijn motivatiebrief voor de Belastingdienst gedaan. Het maakte me niet uit hoe vaak ik ‘m moest herschrijven; ik moest en zou een ijzersterke brief indienen. Na mijn studies fiscaal en notarieel recht wilde ik al graag bij de Belastingdienst werken, maar ik kon geen passende vacature vinden. Omdat ik ook leidinggevende skills wilde ontwikkelen ben ik een managementtraineeship gaan doen bij een grote supermarktketen. Heel interessant, maar bij nader inzien niets voor mij. Toen ik daarmee klaar was, ging de Belastingdienst weer ‘open’ met fiscale vacatures. Het leek wel een teken van boven.
In één dag zekerheid
Die drie dagen schrijven waren niet voor niets geweest. Dolgelukkig was ik toen ik hoorde dat ik op gesprek mocht komen. Niet één, maar meerdere gesprekken heb ik vervolgens gehad tijdens een speciale selectiedag in Utrecht. Aan het einde van de dag lag er zelfs al een persoonlijk aanbod klaar! Heel prettig om direct te weten waar je aan toe bent als het om je carrière gaat. Ik mocht het aanbod even laten bezinken, maar ik hoefde er geen seconde over na te denken.
Complexe bezwaren behandelen
Ik werk nu bijna een half jaar op de afdeling bezwaar. Hier behandel ik als fiscalist bezwaarschriften van burgers die het niet eens zijn met hun definitieve aanslag inkomstenbelasting. Omdat ze bijvoorbeeld denken dat de aanslag te hoog is of dat ze recht hebben op korting x of y. Ik behandel ongeveer 40 cases tegelijkertijd. Het ene bezwaar zit fiscaal complexer in elkaar dan de andere; dat houdt mijn werk lekker afwisselend.
“Werken bij de Belastingdienst betekent jezelf constant kunnen verbeteren.“
Persoonlijk contact met burgers
Het leuke aan werken op de bezwaarafdeling vind ik het persoonlijke contact met burgers. In mijn werk als behandelaar gaat het namelijk niet alleen om het wel of niet toekennen van geldbedragen, maar ook om het helder uitleggen van de belastingwetten. Laatst ontvingen we bijvoorbeeld veel bezwaren over één specifieke kwestie. Ik ontdekte dat de bijbehorende uitleg op belastingdienst.nl duidelijker kon en heb meteen met een paar collega’s een nieuw tekstvoorstel geschreven. Het voorkomen van nieuwe bezwaren is immers beter dan het behandelen ervan.
Typische ambtenaar
Ik ben een gelukkig mens sinds ik bij de Belastingdienst werk. Mijn collega’s vinden me een goede match en – ik citeer – een ‘typische ambtenaar’: ik ben zakelijk, concreet en zelfstandig, niet van mijn stuk te brengen en snel in het nemen van beslissingen. Daarnaast past het niet-commerciële karakter van het werk bij me. Ik hoef geen rekening meer te houden met de wensen van één enkele betalende klant, maar mag heel Nederland tot mijn klantenkring rekenen. Dat is natuurlijk een hele mooie maatschappelijke rol.
Continu verbeteren
Werken bij de Belastingdienst betekent ook jezelf constant kunnen verbeteren. Als ik ’s ochtends binnenkom, neem ik eerst de tijd om TaxLive, TaxVisions en andere fiscale kennisplatforms te checken. Zo blijf ik op de hoogte van veranderingen binnen mijn vakgebied. Voorlopig wil ik vakinhoudelijk groeien bij bezwaar. Daarna lijkt me het interessant om me te specialiseren in een specifiek belastingmiddel, zoals schenk- en erfbelasting. Maar een beleidsfunctie bij bijvoorbeeld het ministerie van Financiën zie ik ook wel voor me. Er is hier zo veel mogelijk."