‘Om de Belastingdienst flexibeler en wendbaarder te maken, is een goede kennisoverdracht essentieel.’

Silvie, Manager team Verhuld Vermogen Particulieren

‘Eigenlijk wist ik altijd al dat de fiscaliteit me lag. Toen ik vijftien was stond ik voor de klas om de werking van het Tj-biljet uit te leggen. Mijn eerste functie bij de BelastingTelefoon was een mooie start, en als controlemedewerker kon ik die basis verder uitdiepen. Helemaal toen ik gevraagd werd om me fulltime op constructiebestrijding te storten na de publicatie van de Panama Papers. Wat weten we van deze burger of dat bedrijf? Hoe ziet de constructie eruit? En hoe kunnen we hier binnen de wet- en regelgeving actie op ondernemen? Veel zaken lopen nog steeds, maar we hebben inmiddels al veel mooie resultaten geboekt.

Kweekvijver voor managers

Na een mooie tijd binnen de constructiebestrijding mocht ik een duik nemen in de managementkweekvijver van de Belastingdienst. Zes maanden lang keek ik mee over de schouder van een ervaren leidinggevende, en om uit mijn comfortzone te stappen op een andere plek dan ik gewend was. Inmiddels ben ik manager van een team Verhuld Vermogen bij het organisatieonderdeel Particulieren. Ik kan uit volle overtuiging zeggen dat leidinggeven bij me past. Het is echt van alles wat: van medewerkers coachen en sparren over kwaliteitsverbetering tot samen met diverse partijen binnen en buiten mijn organisatieonderdeel ervoor zorgen dat mijn team een waardevolle bijdrage levert.

Fiscale complexiteit

Bij Particulieren hebben we voornamelijk te maken met burgers. Dat maakt ons werk fiscaal gezien niet minder complex. Echtscheidingen, diplomatenposten, internationaal belastingrecht, verhuld vermogen; alles komt hier voorbij. Om deze fenomenen adequaat te kunnen behandelen, beschikken we over een breed scala aan professionals binnen onze eigen vaktechnische lijn. Ook binnen mijn eigen team speelt vaktechniek een grote rol. Zo zorg ik er bijvoorbeeld voor dat er werkoverleggen plaatsvinden waarin we specifieke jurisprudentie bespreken of uitspraken behandelen die binnen het team hebben gespeeld en die impact hebben op de behandeling van dossiers. Zo blijven zij én ik constant geprikkeld en uitgedaagd in ons werk.

Wendbare en flexibele organisatie

Als het gaat om bouwen aan vertrouwen is wat mij betreft het codewoord transparantie. Burgers en bedrijven niet langer vertellen dat het wel goed komt, maar concreet duiden wat er aan de hand is en wat we als Belastingdienst gaan doen. De Belastingdienst van de toekomst zie ik als een wendbare en flexibele organisatie die snel reageert op veranderingen in de samenleving. Om zo’n organisatie te kunnen worden, moeten we ons volgens mij aan drie punten houden. Allereerst is een goede interne ICT-infrastructuur en externe data-uitwisseling met bijvoorbeeld banken, andere overheidsinstanties en buitenlandse belastingdiensten van belang. Ten tweede is het belangrijk dat er continu nieuwe medewerkers instromen die het perspectief van de Belastingdienst scherp en up-to-date houden. En last but not least moeten we de kennisoverdracht goed in de gaten houden. Hoe zorg je ervoor dat senior medewerkers die binnen nu en tien jaar met pensioen gaan hun kennis overdragen op de jongere generaties?

Een tijdje geleden ben ik, gesteund door de Belastingdienst, gestart met een master bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam. In mijn afstudeerscriptie ga ik me buigen over het laatste punt: de strategie rondom kennismanagement. Een win-winsitatie voor zowel de Belastindienst als voor mij.’

< Terug naar alle verhalen